Studiul realizat de centrul de cercetare Nestle din Lausanne, Elveția, a comparat alegerile alimentare ale copiilor implicați în pregătirea mesei împreună cu părinții lor cu cele ale copiilor care nu au nici o contribuție.
“Copiii care gătesc împreună cu părinții lor, mănâncă mai mult din felul de mâncare pregătit și, mai ales, o cantitate semnificativ mai mare de legume” a declarat medicul nutriționist Klazine van der Horst, care a condus proiectul de cercetare. Ea a adăugat: “Rezultatele sugerează că implicarea copiilor în prepararea mâncării poate contribui la dezvoltarea unor obiceiuri alimentare sănătoase și la creșterea consumului de vegetale în rândul celor mici”.
În studiu au fost înrolați 47 de părinți împreună cu copiii lor, cu vârste cuprinse intre 6 și 10 ani. Jumătate dintre copiii participanți la studiu au pregătit masa de prânz împreună cu părinții lor, în timp ce cealaltă jumătate s-au jucat pe țoață durata preparării mâncării.
Copiii care au gătit alaturi de părinții lor au consumat, în medie, cu 76% mai multe vegetale și cu 25% mai multe calorii. Oamenii de știință sunt de părere că acest consum mai mare de vegetale în cazul copiilor care gătesc se datorează faptului că aceștia au posibilitatea de a-și alege legumele preferate pentru a prepara, de exemplu, o salata. În ceea ce privește consumul de calorii, sunt necesare mai multe studii pentru a determina în ce măsură un consum mai mare de calorii la masa de prânz limitează gustările nesănătoase din cursul după-amiezii și serii.
Studiul a arătat, de asemenea, un efect pozitiv și asupra stării psihice a copiilor, în cazul celor care au gătit alaturi de părinții lor. Nutriționiștii implicați în realizarea studiului susțin că gătitul împreună poate fi benefic atât pentru copii, cât și pentru părinți, nu doar prin efectele sale asupra obiceiurilor alimentare, ci și prin calitatea timpului petrecut împreună. Copiii s-au simțit independenți și mândri atunci când au contribuit la pregătirea meselor pentru întreagă familie.
Potrivit studiului exista o corelație și între timpul petrecut pentru pregătirea mesei și timpul efectiv petrecut la masă, precum și cu plăcerea de a mânca. Copiii care petreceau mai mult timp în bucătărie, dedicau mai mult timp mesei și se bucurau mai mult de alimentele pe care le cosumau.
* Van der Horst K, Ferrage A, Rytz A;. Involving children în meal preparation. Effects on food intake. Appetite 2014; April(75): www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195666314001573 (accessed 17 April 2014).