Înapoi la toate poveștile
3 minute de citit
de dr. Laura Camurri - Institutul Nestlé pentru Științele Sănătății

Cei mai mulți dintre noi am auzit în viața noastră același sfat pentru slăbit: exerciții fizice și grija de a mânca alimentele adecvate în cantitățile corecte. Dar noile cercetări științifice ar putea adăuga o dimensiune diferită: activitatea celulară din corpul nostru influențează numărul de kilograme pe care le pierdem sau modul în care corpul nostru răspunde la anumite alimente.

La Institutul Nestlé pentru Științele Sănătății, echipa noastră analizează la nivel molecular pierderea în greutate: cum metabolizează corpul nostru alimentele? De ce unii oameni slăbesc mai ușor decât alții? De ce unii mențin pierderea în greutate, iar alții nu? Și de ce slăbitul ajută la prevenirea diabetului la unele persoane, dar nu și la altele?

De ce unii oameni slăbesc mai ușor decât alții?

Toate acestea sunt întrebări importante pentru a ne orienta către un mod mai personalizat de a trata alimentația și sănătatea. Înțelegerea diferențelor moleculare de la o persoană la alta înseamnă că există soluții pe care comunitatea din domeniul sănătății le poate oferi și care chiar funcționează, în contrast cu încercarea de a aplica o metodă valabilă pentru toți.

Investim în cercetare pentru a ajuta pe fiecare să își înțeleagă mai bine metabolismul unic și nevoile nutriționale, în speranța de a găsi soluții mai personalizate. Iată trei concluzii din cele mai recente studii ale noastre.

Motoare mici, dar active

Celulele noastre conțin mitocondrii: gândiți-vă la ele ca la niște motoare care ne pun în acțiune celulele. Aceste mitocondrii transformă alimentele în energie - și nu trebuie să avem toți același număr de mitocondrii. Tinerii care fac mult sport au sute de mitocondrii în celule, în timp ce persoanele în vârstă sau cele care sunt inactive au mult mai puțină „putere” de a produce energie din alimente.

Mitocondriile transformă mâncarea în energie

În decembrie 2016, noi, cei de la Nestlé, am realizat un studiu în colaborare cu Universitatea din Lausanne și cu Școala Politehnică Federală din Lausanne, Elveția, pentru a analiza efectele exercițiului fizic asupra acestor motoare celulare. Am constatat ceva fascinant: exercițiul fizic nu numai că sporește numărul mitocondriiilor prezente în celulele corpului uman, dar grupează între ele și proteinele producătoare de energie pe care le conțin mitocondriile. Aceasta înseamnă că exercițiul fizic practic modifică procesul de transformare a alimentelor în energie și face mai eficientă generarea de energie.

De ce este important acest lucru? Deoarece încercăm să creăm soluții nutriționale personalizate pentru a surprinde efectele exercițiului fizic, acum știm că sporirea numărului de mitocondrii nu ar fi de ajuns. Pentru a fi mai eficiente, va trebui să le ajutăm și să își determine proteinele să se grupeze - practic încercăm să introducem un grup mitocondrial într-o celulă și să facem ca oaspeții să interacționeze între ei!

Un „întrerupător” metabolic

Ok, știm că sună puțin cam ciudat să spui că ar putea exista un produs nutrițional real care să imite efectele exercițiului fizic. Dar afirmația nu este atât de exagerată pe cât pare.

Am studiat efectele unei enzime numite AMPK, un fel de întrerupător metabolic care ne ajută mușchii să transforme glucoza și grăsimea în energie. AMPK alertează corpul când avem nevoie de mai multă energie, ca atunci când facem sport. Echipele noastre de cercetători au descoperit că AMPK poate fi controlată - însemnând că ar putea exista un mod de a determina enzima să aducă mai multă glucoză din sânge în mușchi și a crește cantitatea de grăsime transformată în energie.

O inovație ca aceasta nu trebuie să înlocuiască exercițiul fizic. Dar ar putea ajuta oamenii cu boli cronice, cum ar fi obezitate sau diabet de tip 2, care nu pot face exerciții fizice în mod regulat, sau pe cei care se recuperează după accidente care le limitează activitatea fizică. Dacă putem să dezvoltăm un produs care mărește efectele AMPK, acesta ar putea avea, în cazul unei persoane care merge la pas grăbit, același efect de intensificare a metabolismului pe care îl are alergarea timp de 20 de minute sau mersul pe bicicletă timp de 40 de minute. Este o perspectivă foarte interesantă pentru cei care se luptă cu o boală cronică.

Un tip diferit de amprentă

Diabetul de tip 2 este, de asemenea, un domeniu de cercetare cu mare potențial. Pentru persoanele care sunt predispuse la diabet și supraponderale, se crede că pierderea în greutate previne evoluția bolii. Totuși, nu este întotdeauna așa. Comunitatea de cercetători nu a fost niciodată sigură de ce unii oameni care slăbesc previn cu succes evoluția diabetului de tip 2, iar alții dezvoltă boala în ciuda pierderii în greutate.

Oamenii de știință Nestlé

Am demarat noi studii împreună cu cercetătorii de la universitățile din Maastricht și Copenhaga, care au identificat anumiți marcatori din sânge - ceea ce noi începem să numim „amprentă lipidică”’ - care pot începe să diferențieze persoanele pre-diabetice care ar putea răspunde la pierderea în greutate, printr-un control mai eficient al zahărului, ceea ce ar putea preveni cu succes diabetul de tip 2.

Această amprentă furnizează un așa-numit „biomarcator” care permite profesioniștilor din domeniul sănătății să știe care pacienți vor răspunde sau nu prin controlul mai eficient al zahărului după ce au pierdut în greutate. Acesta i-ar putea ajuta la alegerea regimului alimentar individual cel mai potrivit pentru situația pacientului. Altfel spus, acesta ar putea schimba modul în care abordăm diagnosticarea și tratarea persoanelor care prezintă riscul de se îmbolnăvi de diabet.

Ce înseamnă toate acestea?

Din ce în ce mai des constatăm că fiecare corp uman se comportă într-un mod diferit. Deși există metode de bază pe care cu toții le putem adopta pentru a ne îmbunătăți sănătatea, mai este încă loc pentru descoperiri și îmbunătățiri la un nivel mai personal.

Cercetările noastre ne ajută să înțelegem modul în care produsele nutriționale personalizate ar putea redefini viziunea pe care o avem asupra sănătății noastre. Pierderea în greutate este doar o piesă din acest puzzle.