Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Timp necesar pentru citire:
3
Minute
Pentru a ne obține toată gama de nutrienți de care are nevoie organismul nostru, trebuie să avem o alimentație cât mai variată de-a lungul zilei și să păstram proporțiile alimentelor din grupele principale.

Ideal este să includem alimente din grupele alimentare de baza, la mesele principale. Farfuria Nestle “Este ușor să mănânci echilibrat!” este un instrument util menit să vă ajute să vă construiți o masa echilibrata și variata, respectând proporțiile principalelor grupe de alimente.

Grupele alimentare de baza sunt: cerealele și amidonoasele, alimentele proteice, legumele, fructele și grăsimile.

Porțiile recomandate din fiecare grup de alimente:

  • Cerealele și amidonoasele: 6-11 porții pe zi
  • Alimentele proteice: 4-6 porții pe zi ( din care 2-3 porții de lactate)
  • Legumele: 3-5 porții pe zi Fructele: 2-4 porții pe zi
  • Grăsimile: 2-3 porții pe zi

 

Numărul de porții trebuie adaptat în funcție de necesarul energetic al fiecărei persoane. De exemplu, în timp ce femeile vor avea nevoie de un număr de porții din fiecare grup de alimente apropiat de zona inferioara a recomandărilor (6-8 porții de cereale și amidonoase), bărbații vor putea consuma un număr mai mare de porții din fiecare grup (9-11 porții de cereale și amidonoase).

 

Ce înseamnă o porție?

- Cerealele și amidonoasele: 1 porție= 1 felie de pâine, ½ cana orez sau paste fierte, 30 g de cereale pentru micul-dejun, 1 cartof de mărime medie, 1 baton de cereale

- Alimentele proteice: 100 g carne gătita, 200 g peste gătit, 1 ou, ½ cana leguminoase fierte, 1 cana de lapte, 1 iaurt, 50 g telemea, 20 g brânzeturi grase;

- Legumele: 1 cana zarzavaturi crude, ½ cana zarzavaturi gătite, 3/2 cana suc de legume

- Fructele: 1 fruct de mărime medie (mar, banana, portocala), ¾ cana suc de fructe, 10 boabe de strugure, ½ cana cireșe, 1 felie medie de pepene

- Grăsimile: 1 lingura ulei vegetal, 1 linguriță unt

 

Pe lângă aceste grupe de baza, în alimentația de zi cu zi pot fi incluse și alimentele dulci (deserturile, ciocolata, napolitanele), preferabil în porții mici (20-30 g), ca și gustări intre mese.

De asemenea, zilnic trebuie să ne asiguram și cantitatea recomandata de apa de 2-2,5 l. Fructele și legumele, precum și cafeaua în cantități moderate contribuie la asigurarea necesarului zilnic de apa.

La o masa pot fi consumate mai multe porții dintr-o singura grupa de alimente, atât timp cât ne asiguram că pe parcursul unei zile respectam numărul de porții recomandat. De exemplu, o masa de prânz echilibrata poate să conțină: 2 porții de cereale (1 cana de orez gătit), 2 porții de alimente proteice (100 g pui și 1 iaurt la desert), 2 porții de legume (1 cana de zarzavaturi gătite), 1 porție de fructe (3/4 cana suc de portocale), 1 porție de grăsimi (1 linguriță de ulei peste legumele gătite).

Urmărește la fiecare masă farfuria alimentației echilibrate pentru a te ajuta să respecți proporțiile din fiecare grup de alimente.

nutritie echilibrata