Sort results by
Sort results by

O farfurie colorată este o farfurie sănătoasă

Foto O farfurie colorată este o farfurie sănătoasă

 

Toamna are culorile ei specifice și puternice: portocaliu, roșu, mov, galben ne vor încânta privirea în următoarelor luni. Culorile fructelor și legumelor sunt bune indicii ale proprietăților lor nutritive. O farfurie cât mai divers colorată de fructele și legumele de toamnă este modul perfect de a te asigura că, pe lângă răsfățul senzorial, îi oferi corpului tau o mare parte din nutrienții esențiali de care are nevoie zilnic: vitamine, minerale, antioxidanți.
 

Care sunt proprietățile fructelor și legumelor în funcție de culoare?

 

Galben/portocaliu

De culoarea galben-portocaliu a fructelor și legumelor este responsabil carotenul. Carotenoizii sunt de mai multe tipuri, dar cei mai importanți pentru organismul nostru sunt alfa și beta-carotenul care sunt precursori ai vitaminei A.

Organismul nostru poate sintetiza vitamina A pornind de la cele două tipuri de caroten. Vitamina A este implicată în sinteza hormonală, reglarea creșterii și diferențierii celulelor, în sistemul imunitar. Ochii și pielea noastră se mențin sănătoase daca avem un consum adecvat de vitamina A sau caroten.

Fructele și legumele galben-portocaliu conțin și flavonoide cu proprietăți antioxidante.

Încearcă toamna aceasta

  • morcovii;
  • cartofii dulci;
  • ardeii galbeni sau portocalii;
  • dovleacul.

 

Albastru/mov

Alimentele de culoare albastru sau mov conțin antociani, compuși cu proprietăți antioxidante, care contribuie la scăderea riscului de boli cardiovasculare, diabet zaharat de tipul 2 și pot contribui la menținerea unei greutăți normale.

Introdu în meniul tău din toamna aceasta:

  • vinetele;
  • strugurii;
  • prunele;
  • murele;
  • afinele.

 

Verde

Clorofila este una dintre substanțele responsabile de culoarea legumelor și fructelor verzi. Clorofila mai are un rol foarte important - contribuie la producerea energiei în plante. Glucoza, unul dintre nutrienții necesari vieții și indispensabili funcționării sistemului nervos, este sintetizată în plante din apă și dioxid de carbon în prezența clorofilei și luminii.

Specific însă acestor legume și fructe sunt glucozinolații, compuși care conțin sulfur și contribuie la reducerea riscului apariției anumitor tipuri de cancer.

Încearcă în această toamnă:

  • varză;
  • broccoli;
  • mere verzi;
  • anghinare;
  • sparanghel.

 

Roșu

Legumele și fructele de culoare roșie conțin licopen. Licopenul face parte din categoria carotenilor.
Licopenul nu este un precursor al vitaminei A, dar are puternice proprietăți antioxidante și există evidențe care sugerează că reduce riscul de boli cardiovasculare și protejează pielea de razele ultraviolete.

Încearcă:

  • roșiile;
  • gogoșarii;
  • merele și perele roșii.

 

Alb

Alimentele de culoare albă conțin adeseori nutrienți cum ar fi alicină (în usturoi) care sunt eficiente în funcționarea normală a sistemului imunitar.
Ceapa conține quercitină, responsabilă de aroma sa puternică, un antioxidant care ajută și la reducerea oxidării lipidelor în organism și astfel la scăderea riscului de boli cardiovasculare.

Încearcă:

  • conopida;
  • ceapa;
  • usturoiul;
  • ciupercile;
  • păstârnacul.

 

Pe toate le găsești la piață… proaspete și gustoase.