Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Gustul și alimentație sănătoasă

Nicoleta Tupiță, Specialist în nutriție Nestlé România

Gustul si alimentatie sanatoasa

 

Pentru majoritatea dintre noi, gustul este primul factor care ne ghidează alegerile alimentare. Mâncatul sănătos este greșit asociat cu lipsa gustului, cu diete restrictive și fade. Gustul nu trebuie să lipsească dintr-o alimentație sănătoasă.

Rolul gustului în alimentația sănătoasă

Mâncarea nu doar ne hrănește, este și una dintre cele mai mari plăceri ale vieții. Oricât de bine echilibrată ar fi alimentația noastră, nu este sustenabilă dacă îi lipsește gustul și dacă excludem în totalitate alimentele care ne plac. Atât timp cât ne luăm energia necesară zilnic preponderent din alimente nutritive (cereale integrale și produse pe bază de cereale, fructe, legume, nuci și semințe, lactate, ouă, pește, carne), porțiile mici din alimentele care ne plac cel mai mult (dulciuri, produse sărate sau bogate în grăsimi) sunt acceptate.

“Gusturile nu se discută”, dar se pot educa. Comportamentul alimentar al copiilor și gemenilor a fost mult studiat, ajungându-se la concluzia că mediul social influențează mai mult preferințele alimentare decât genele. Copiii deprind obiceiurile alimentare ale familiei. Dacă toata lumea urăște broccoli într-o familie, acest lucru nu este genetic, este strict o preferință formată de diverse preconcepții despre gustul acestei legume.

Educarea gustului

Cu puțin efort și în mod progresiv, preferințele alimentare se pot schimba. Chiar dacă preferi cartofii prăjiți, fripturile, tocănițele, iar salata era doar de decor, nu înseamnă că nu poți să te educi să îți placă salatele.

Adoptarea unei alimentații sănătoase se face treptat, nu de la o zi la alta sau “de luni”. Incluzând treptat alimente mai nutritive și scăzând cantitatea și frecvența celor mai puțin sănătoase, se vor forma obiceiuri alimentare noi. În timp, salatele vor deveni felul principal al unei mese și îți va fi chiar poftă de o salată după câteva zile în care ai mâncat preparate mai consistente. Poate vi s-a întâmplat că după o călătorie în care v-ați răsfățat cu cele mai delicioase preparate tradiționale, să râvniți după un meniu mai ușor cu multe salate și fructe. Și asta nu pentru că doriți să dați jos cele doua kilograme acumulate în concediu, ci pentru că organismul va cere ceva mai ușor, ceva cu care l-ați obișnuit.

Gustul și starea de bine

Starea de bine după o masă este asigurată de trei factori importanți: compania, gustul și valoarea nutritivă a alimentelor. O companie bună la masă poate transforma chiar și modul în care percepem gustul mâncării. Echilibrul dintre gust și valoarea nutritivă este esențial, iar acum ne este din ce în ce mai ușor să obținem acest echilibru cu ajutorul multitudinii de rețete care propun versiuni mai sănătoase ale preparatelor obișnuite.

De ce este nevoie? De puțin timp pentru a conștientiza ce ne place cu adevărat, la ce putem renunța și ce putem transforma în variante mai sănătoase în meniul nostru.