Prebiotice

La ce ajuta prebioticele?

Prebioticele reprezinta o categorie de produse alimentare functionale numite si ingrediente alimentare non-digerabile, ce au un impact benefic asupra gazdei, prin stimularea selectiva a activitatii si cresterii unui numar limitat de bacterii aflate in colon, imbunatatind astfel sanatatea gazdei.

Sursele traditionale de prebiotice includ soia, anghinarea, jicama si radacinile de cicoare, ovazul, orzul si graul nerafinat, iar oligozaharidele prebiotice sunt adaugate in mod constant alimentelor, datorita efectelor lor benefice. Studiile au demonstrat ca acestea au efecte pozitive in asimilarea calciului si a altor minerale necesare de catre organism, precum si eficienta sporita a sistemului imunitar, a tractului digestiv si a pH-ului intestinal.

Prebioticele si probioticele pot restabili echilibrul bacteriilor din tractul digestiv. Atunci cand consumi probiotice, vei adauga aceste bacterii sanatoase tractului digestiv. Cele mai des intalnite tulpini de bacterii probiotice sunt Lactobacillis si Bifidobacterium.

Cu alte cuvinte, prebioticele sunt hrana bacteriilor probiotice, care ajuta semnificativ procesul digestiv si mentin sanatatea colonului.
Prebioticele care "hranesc" bacteriile benefice din intestine provin, in mare parte, din fibre (oligozaharide) care sunt carbohidrati complecsi. Fibrele nu pot fi digerate, astfel incat oligozaharidele raman in tractul digestiv si stimuleaza cresterea bacteriilor benefice. Sursele de oligozaharide includ fructe, legume si cereale integrale.

Bacteriile probiotice se gasesc de regula in produse alimentare fermentate, cum ar fi varza si iaurtul. Unele alimente pot contine probiotice adaugate in momentul fabricatiei, lucru evidentiat pe eticheta produsului.

Exemple de Probiotice si Prebiotice

Clasa/Componenta Sursa Potentiale efecte
Probiotice
Anumite specii si tipuri de Lactobacilli, Bifidobacteria, Drojdie de bere Anumite iaurturi, alte produse lactate Efecte benefice asupra sistemului imunitar si tractului digestiv
Prebiotice
Inulina, Fructo-oligozaharide (FOZ), Polidextroza, Arabinogalactan, Polioli—lactuloza, lactitol Cereale integrale, ceapa, banane, usturoi, miere, anghinare, alimente si bauturi alcoolizate, suplimente alimentare Efecte benefice asupra tractului digestiv si absorbtiei de Calciu in organism

Tabel adaptat din International Food Information Council Foundation: Media Guide on Food Safety and Nutrition: 2004-2006.